Pianostemster Elise over haar job bij Pianomobil
“De passie voor muziek zit in mijn bloed en is voor mij zoals honger en dorst”
Hoe het allemaal begon
Elise: “Ik ben opgegroeid in een muzikaal nest. Al heel vroeg wisten mijn ouders dat ik een uitzonderlijk gehoor had. Speelden ze enkele noten op de piano? Dan kon ik zo, zonder te kijken naar het klavier, zeggen welke noten dat waren. Mijn mama leerde me al zingend praten. Muziek heeft voor mij dus een heel grote waarde en diepte, dat is zoals honger en dorst.”
“Van kleins af aan heb ik ook altijd veel naar muziek geluisterd, en dat heeft zonder twijfel mijn oren getraind. De muziek die ik beluisterde was erg gevarieerd en werd getypeerd door veel harmonie en klank.”
Mijn zoektocht naar de ideale job
“Ik heb lang gezocht naar wat ik wou doen in mijn professionele leven en heb eerst enkele andere jobs geprobeerd. Op een bepaald moment, in 2008, vroeg mijn vader of ik in zijn plaats een bezoek wou brengen aan de Steinway pianofabriek in Hamburg. Mijn papa is componist en had een uitnodiging gekregen, maar voelde dat die wereld ook iets voor mij was.”
“En zo geschiedde. Ik ging naar Hamburg en ontmoette daar verschillende pianodocenten, stemmers en vakspecialisten. Er ging een nieuwe, fascinerende wereld voor me open. Ik geraakte er ook aan de praat met een pianostemmer, en hij had het over een opleiding tot pianostemmer in Antwerpen. Terug thuis schreef ik me meteen in met als grootste motivatie ‘mijn bijzonder, absoluut gehoor’. Iets later kreeg ik het bericht dat ik mocht instappen, en startte ik aan de tweejarige basisopleiding.”
Wat begon als een hobby, is nu mijn voltijdse job
“Na mijn opleiding in 2010 oefende ik vooral bij mensen thuis, als hobby. In 2017 begon ik bij Pianomobil op interimbasis en sinds 2018 voltijds. Ik kan zeggen dat ik nu een job doe die ik graag doe en goed kan, met mijn eigen kwaliteiten die ik kan inzetten.”
“Als goede pianostemmer moet je zelf niet per se piano spelen, en blijkbaar ook geen absoluut gehoor hebben. Iets dat ik zelf lang niet heb begrepen. Elke stemmer werkt op een andere manier en sommigen gebruiken ook apparatuur. Zelf werk ik volledig op het gehoor, zonder apparatuur, ik ontwikkelde mijn eigen manier van werken.”
“Hoeveel piano’s ik zo stem op een dag? Op een doorsnee werkdag zijn dat er 3 à 5. Het aantal hangt ook af van de afstand tussen de locaties. Elke keer als er een piano gehuurd wordt, dan ga ik ter plekke om de piano te stemmen. De verhuurde piano moet telkens acclimatiseren want heeft in een andere ruimte gestaan en heeft een vervoer achter de rug. Ik zie erop toe dat de klank nog optimaal is en dat de piano goed afgesteld staat.”
“Eén van de mooiste momenten in mijn carrière? Toch wel die ene keer dat ik gevraagd werd om te bladdraaien tijdens een concert. Ik had de piano waarop gespeeld werd net gestemd. Dat was een grote eer, waar ik met veel plezier aan terugdenk!”